e=mc2

Daniel berättar sällan något om skolan självmant och när vi frågar har han svårt att komma ihåg vad de gjorde. Innan ADHD-medicineringen var skolan urtråkigt. Bara rasterna var roliga. När han började ta medicin för ett år sedan, fick han ordning på tankarna och kunde koncentrera sig på ett annat sätt och plötsligt blev matte roligt. Vi var naturligtvis väldigt glada för det här.

Så när Daniel berättade i veckan att de haft kemi i skolan och gjorde experiment och hur kul det var, högg både jag och Marc på inbjudan till skoldiskussionen från Daniel. Han fick berätta vad de hade gjort och när vi förstod att det här skulle vi kunna testa på även hemma, fick han visa vad de gjorde. De hade tagit ett kaffefilter, klippt itu det, tagit vattenlöslig tuschpenna och ritat en pytteplupp på filtret. Sedan hade de tagit en pipett och droppat en liten droppe på tuschmarkeringen och alla regnbågens färger kom fram beroende på vilken färg de hade använt. Lite häftigt faktiskt. Ett fantastiskt exempel på hur en lärare lyckats få ett ämne att bli mer levande än bara teori. Heja Broängsskolan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0